VW Golfin mittari 14.6.2015 |
Golf on ollut varmatoiminen kuormajuhta, jolla on kuljetettu aina niin kamat, koirat, kissat, kanat, kakarat ja kakaroiden kaverit. Vaihdoimme Naksu-koiran takia farmariautoon. Kaikkea eritettä, mitä eläimistä irtoaa, on tämä auto saanut osakseen. Erityisesti ilveksen tappaman Ninni Petterin -> erikoinen oli kusaista kuljetusboksiinsa (usein sentään siellä ;) ) heti kun oli ajettu parisataa metriä lähdön jälkeen. Joskus rapisi niskaan äskettäin syödyt kissanraksut. Melkein haikeudella muistelee moisia aikoja. :D
Golf Variant vm. 2000 (kuva 21.6.2015) |
Vaan Golf on ollut jotenkin niin arkinen, että sitä on aina kutsuttu vain Golfiksi, harvoin edes farmariksi, ihan joskus harvoin Punikiksi. Mutta rakkaus autoon on ollut ehdotonta. Siitä todiste on jo se, että heinäkuun lopussa ostin "uuden" samanlaisen, jopa samaa vuosimallia. Väri on vain eri. Itseasiassa se oli autokauppiaan suosittelema väri, jos ajatteli jälleenmyyntiä. Meillä värin valitsi tytär, joka ei olisi halunnut luopua Golfin edeltäjästä.
Auton vaihto oli ihan sattumaa. Kuvittelin karauttavani kohti 700.000 kilometriä. Miehen työkaveri kaupitteli vaimonsa autoa, joka oli Nettiauto-sivustolla. Tein lisäksi kaksi hakua ja toisella haulla haaviin jäi vain yksi auto. Luin tiedot ja tiesin heti haluavani sen. Aikaa käytin varmaan kymmenisen minuuttia. Tätä yhden omistajan autoa oli rakastettu kuin meidän Golfia, mutta sitä oli kyllä pidetty huomattavasti siistimmin ja mittarissa oli puolisen miljoonaa kilometriä vähemmän. Oli pakko ostaa, sillä kun olisi tullut Golfin vaihdon aika, niin samanlaista kullanmurua olisi ollut mahdotonta löytää.
Todennäköisesti ajelen "uutta" Golfia kunnes sen saa viedä romuttamolle. Uusia autoja ostetaan muun muassa vähäisemmän kulutuksen vuoksi. Kuitenkin Taloussanomat 8.10.2014: Autojen kulutus ja päästöt kaukana luvatuista. Asia on ihan selvä, kun miettii, kuinka paljon uusissa autoissa on sähköhärpäkettä entisiin autoihin verrattuna. Nykyisin kaikki toimii sähköisesti. Sähkö tuotetaan huonolla hyötysuhteella polttoaineesta. Sitä paitsi kulutukseen ei lasketa ilmastointia, istuimen säätöä, ikkunoiden yms. käyttöä. Siten uusi auto kuluttaa todennäköisesti todellisuudessa ainakin saman kuin vanha. Vanhemmalla autolla voi siis ajella ihan hyvällä omallatunnolla. Vanhemman auton korjaaminen työllistää suomalaisia, uusi auto heikentää vain vaihtotasetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti